HONDA CB72/77
Wpisany przez fufufufek   
niedziela, 09 stycznia 2011 20:53

Honda pod koniec lat pięćdziesiatych ubiegłego wieku była już firmą dynamicznie rozwijającą się i przejmującą co raz większą część rynku zajmowanego do tej pory w wiekszości przez firmy europejskie. W 1958 roku HONDA wprowadziła do swojej oferty model C92 Benly pierwszy model dwucylindrowy OHC, w ten sposob pokazała że dla niej liczą się tylko osiągi.C92 była rozwinieciem pomysłu silnika o małej pojemności skokowej osiągającym wysokie prędkości obrotowe.

benley.jpg - 14.99 Kb

 

Silnik o pojemności 125cm3 dawał moc 11.5 kM przy niewiarygodnych jak na owe czasy 9,500 obr/min (92 kM z 1 litra pojemności).W 1959 roku wypuszczono model CB92 gdzie w oznaczeniu litera "C" osnaczała model sportowy.W tym samym czasie "mała" Honda wzieła udział w pierwszych poważnych zawodach. CB92 była używana na wyspie Mann jako motocykl treningowy dla fabrycznych kierowców Hondy. Wyścigowa wersja miała silnik z jednym gażnikiem 18mm, kompresją 10:1 i moca 15 kM przy 10,500 obr/min. Wyposażony był w 8'' przedni hamulec z podwójnym rozpierakiem,aluminiowy zbiornik i boczne panele. Ta mała maszynka o wadze 110 kg osiagała prędkość 130 km/h.

Chcąc osiagnąc zyski z sukcesów sportowych Honda zaczeła oferować wyścigowe zestawy do przerabiania seryjnych maszyn. Oferowano zestawy cząści silnikowych, megafonowy uklad wydechowy i obrotomierz wyskalowany do 13000 obr/min.W póżniejszym czasie oferowano model Benley CB92R Super Sport (1961).Ten motocykl seryjnie wypozażony był we wszystkie wyścigowe dodatki. Ze swoich 125cm3 produkował 16 kM przy 10,500 obr/min co dawało 128kM z 1 litra pojemności w 1961 roku! Maksymalna prędkość to 140 km/h. Takie osiagi w owym czasie mogły byc porównywane z maszynami o pojemności 350 a nawet 500cm3 innych producentów. Jednak nie wszystko było takie doskonałe. Głównym mankamentem było archaiczne przednie zawieszenie wachaczykowe, które bardzo obniżało komfort jazdy, również rama spawana z wytłoczek stalowych pozostawiała wiele do życzenia.

honda_cb92pressphoto.jpg - 110.60 Kb

Po sukcesie 125-tek inżynierowie Hondy postanowili powiększyć pojemność dwucylindrowych silników. Zaprojektowano nowe silniki o pojemności 250 i 305cm3 i zamontowano je w modelach C72 i C77 (77 to 305cm3) z ramami z wytloczek stalowych : DREAM i SUPER DREAM oraz CB72 i CB77 z ramami z rur stalowych i przednim zawieszeniem teleskopowym : HAWK i SUPER HAWK. Silnik 250 i 305 nie rożniły się zewnętrznie praktycznie niczym poza pojemnością. Silniki z modeli Dream wyposażone były w pojedyńczy gażnik a Hawk w dwa gażniki.

800px-honda_c77_dream.jpg - 122.44 Kb

Honda C77 SUPER DREAM

1965_honda_cb72.jpg - 31.60 Kb

Honda CB72 HAWK

O ile modele Dream odziedziczyły wraz z ramą z wytłoczek większość bolączek z modelu C92, o tyle CB72/77 z mową ramą była motocyklem sportowym ''pełną gębą''. CB72 o masie 153kg i dużej mocy 24kM (96 koni z litra sprężanie 10:1) osiagała prędkość 160 km/h. Takimi osiągami mogło sie pochwalić naprawde niewielu producentów, a tym bardziej że były to motocykle całkowicie seryjne, a nie wyścigowe maszyny. CB72/77 stały się wdzięcznymi motocyklami do przerobek na motocykle wyścigowe, wiele firm w tym także Honda produkawala specjalne zestawy do tuningu silnika, laminatowe baki i owiewki.CB72/77 miały swietne hamulce z przodu i z tylu 8'' z podwójnymi rozpierakami.

cb72 racer.jpg - 56.40 Kbcb72 racer2.jpg - 129.52 Kb

Właśnie takim przebudowanym CB72 jest motocykl ktory udało nam się zakupić w Anglii. Niestety nie znamy historii tego motocykla, ale został przerobiony na wyścigówke w zamierzchłych czasach. Otrzymał laminatowy zbiornik paliwa i siedzenie z zadupkiem, owiewkę i układ wydechowy 2w4. Motocykl posiada tylko obrotomierz, kierownica typu clip-on, hydrauliczny amortyzator skrętu.... . Rama zostala pozbawiona wszelkich zbędnych elementow, uchwytów itp.

Obecnie motocykl przechodzi całkowity remont i otrzyma jeszcze kilka modyfikacji takich jak aluminiowe felgi MORAD/AKRONT tzw H-profil, kierownice i osprzętTomaselli itp. Dzięki bardzo dobrej dostęoności oryginalnych części zamiennych nie ma większego problemu z remontem. Szczególnie na rynku amerykańskim gdzie CB72/77 byłe bardzo popularna dostać mozna praktycznie wszystko od tłoków po korbowody, uszczelki, elementy gumowe itd. Zaczeliśmy skup części i szybko okazalo się że mamy części na prawie trzy motocykle więc co było robić zamiast jednej Hondki będą trzy ale jak wiadomo od przybytku głowa nie boli.......

 

O postępach odbudowy bedziemy informować na naszej stronie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Poprawiony: czwartek, 13 stycznia 2011 17:49