JAWA V4 350 typ673 |
Wpisany przez fufufufek |
niedziela, 16 stycznia 2011 12:33 |
W 1969 roku, kiedy u nas zwykli kierowcy "Jawek" nie mieli zbyt wiele powodów do dumy w ówczesnej Czechosłowacji powstawały takie maszyny o jakich w demoludach nikomu się nie śniło. Właśnie w tym roku zakończono prace nad Jawą typ673, motocykl jak na tamte czasy rewelacyjny, dwusuwowy silnik 350cm3 miał układ V4!!!! Technicznie bardzo zaawansowany, przeznaczony do wyścigów GP posiadał silnik chłodzony cieczą z dwoma wałami korbowymi (połączone dwa silniki dwucylindrowe). Silnik kręcił się aż do 13000 obr/min!  Dane techniczne  pojemność: 344 cm3(48x47.5mm) chłodzenie: ciecz moc: 72 kM/13000 obr/min skrzynia biegów: 7 biegowa hamulce: bębnowe z podwójnymi rozpierakami przód/tył koła:  18" przód/tył zawieszenie: przód teleskopowe, tył wahacz z dwoma amortyzatorami masa: 138 kg prędkość maks.: 250 km/h   Pojawienie się motocykla JAWA typ673 na pierwszym wyścigu z serii GP było istną sensacją, nowy całkowicie nieznany motocykl dosiadany przez Bill`ego Ivy (bardzo utalentowany kierowca zwycięzca GP 1967 i 1968 w klasie 125 i 250)  zdobył na torze w Hockenheim fantastyczne drugie miejsce, przegrywając jedynie z niepokonaną w tamtym czasie MV Agusta.Trzecie miejsce również należało do Jawy prowadzonej przez Czeskiego kierowce.Podobnie miała się rzecz na następnym wyścigu w Assen.  Jednak kierowcy Jawa V4 narzekali na niezbyt pewne prowadzenie motocykla, rama i zawieszenie nie dorównywały doskonałemu silnikowi. Podczas treningu na torze Sachsenring "Little Billy" ginie w wypadku, kiedy jago Jawa przewróciła się w zakręcie. Jego miejsce w teamie zajmuje potem włoski kierowca Grassetti i doniósł kilka kolejnych sukcesów: trzeci na torze Brno, drugi na Imola. Jednak nie wiadomo czemu, po roku ścigania JAWA wycofała wszystkie V4 z wyścigów GP i zakończyła projekt. Dla potrzeb GP wyprodukowano tylko trzy sztuki Jawa typ673, które dziś można czasem obejrzeć na wyścigach klasyków.  |
Poprawiony: czwartek, 19 stycznia 2012 00:09 |