Paton 500 GP - aluminium i magnez
Wpisany przez siwy   
sobota, 22 stycznia 2011 00:04

O bardzo rzadkim i ciekawym motocyklu wyścigowym...      

 

 

Paton nazwa pochodzi od złożenia części nazwisk dwóch twórców Lino Tonti (projektanta) i Giuseppe Pattoni (mechanika). Ich współpraca nie trwała długo by po kilku latach (pobyt Tonti w Bianchi) wznowić ją. Zaczęli od budowy motocykli z silnikami dwucylindrowymi w klasie 250, następnym krokiem była klasa 350 by w 1966 roku powstać mogła opisywana 500-tka. W 1967 roku Paton zajął trzecie miejsce w motocyklowych mistrzostwach świata wśród konstruktorów w klasie 500 za MV Agusta i Hondą. W 1968 roku Paton zajął 4 miejsce wśród konstruktorów, a w 1970 Roberto Gallina został mistrzem dosiadając Patona 500 GP. Pomiedzy 1966, a 1975 rokiem Patony startowały w około 150 wyścigach z różnymi wynikami coraz częściej ustępując pola motocyklom z Japonii.

Wyprodukowano ich tylko 10 sztuk, więc jest to motocykl unikatowy na skalę światową!

Jako ciekawostkę należy dodać, że w 2010 roku w Horicach na CTT można było obejrzeć ten motocykl w parku maszyn i na t... (co świadczy też o randze samej imprezy.

Dane techniczne:

  • Silnik rzÄ™dowy dwucylindrowy chÅ‚odzony powietrzem poj. 478ccm (73x58mm)
  • Moc 58 hp @ 9800 rpm
  • Sprężanie ok. 12:1
  • RozrzÄ…d DOHC, cztery zawory na cylinder
  • Zasilanie dwa gaźniki 350101
  • Skrzynia biegów: 6-biegowaSuspension
  • Zawieszenie przód teleskopowe (prawdopodobnie ceriani gp 35mm) tyÅ‚ wahacz z dwoma amortyzatorami
  • Hamulce przód i tyÅ‚ bÄ™bnowe przód podwójny z podwójnym rozpierakiem
  • Opony przód:3.00x18" tyÅ‚:3.50x18"
  • Masa 140kg
  • prÄ™dkość 238 km/h

Co ważne gdyby ktoś miał trochę zbędnej kaski to można kupić replikę tego motocykla wykonywaną w firmie syna Giuseppe Pattoni.

 

 

 

 

Poprawiony: niedziela, 23 stycznia 2011 11:12